کد خبر: ۸۰۳۸
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

نگین سبز سلامت محله امیریه

سالن بحران شهیدحسین آراسته با کاربری ورزشی مورد استقبال ورزشکاران به ویژه دانش‌‌آموزان محله است.

دور‌تا‌دور ساختمان را مجتمع‌های مسکونی خیابان امیریه ۳۱ گرفته‌اند. رنگ سبزش بین مجتمع‌های مسکونی خودنمایی می‌کند. بوستان اقاقیای کنارش هم کمک کرده است تا حال و هوای این معبر متفاوت باشد.

اینجا سالن چند‌منظوره بحران شهید حسین آراسته است که سال‌۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و حالا یک سالن توپی و دو سالن تشکی دارد. بیشتر ورزشکارانی که از اینجا استفاده می‌کنند، افراد محلی هستند و از مجتمع‌های مسکونی اطراف، خود را به اینجا می‌‍‌رسانند.

صبح تا ظهر هم می‌شود کلاس ورزش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی که فضای ورزشی مناسب ندارند و اینجا پاتوق سلامتشان شده است.

 

سالن پر‌طرفدار محله

سالن بحران شهید حسین آراسته دو بخش دارد. طبقه پایین سالن توپی با کف‌پوش نارنجی و سبز، حدود هشتصد‌متر مساحت دارد و ورزشکاران فوتسال و والیبال در آن بازی می‌کنند.

طبقه اول این مجموعه هم که به ورزش‌های رزمی تعلق دارد، دارای دو سالن مجزاست که روی‌هم‌رفته ۲۵۰‌متر مساحت دارند و برای رشته‌های رزمی مثل کاراته، تکواندو و دفاع شخصی، همچنین رشته‌هایی همچون فیتنس، یوگا، ایروبیک و پیلاتس استفاده می‌شود. دور‌تا‌دور و سقف سالن توپی را با تور پوشانده‌اند تا ضرب توپ گرفته شود. جنس ساختمان مجموعه از ساندویچ پانل است و درصورت اصابت توپ صدای زیادی بلند می‌شود.

صبح‌ها از ۷ تا ۸ صبح این سالن برای ورزش صبحگاهی دراختیار بانوان است و طرفداران بسیاری هم دارد. بعد از آن هم ساعاتی در‌اختیار ادارات مختلف شهرداری قرار می‌گیرد. بعدازظهر‌ها نوبت کلاس‌های آموزشی سالن است و مربیان برای تدریس رشته‌های والیبال و فوتسال به اینجا می‌آیند. حمید کلوخی مربی آکادمی عالی توس مربی فوتبال است و با رده سنی کمتر از دوازده‌سال تمرین می‌کند. چهارماه می‌شود که به‌دلیل سردی هوا به‌جای زمین چمن در سالن تمرین می‌کنند.

او می‌گوید: موقعیت مکانی سالن بسیار خوب است و بچه‌ها راحت، خود را از اقدسیه و سجادیه به اینجا می‌رسانند. فضای تمرینی سالن هم خوب است و کف‌پوش مناسبی دارد.

 

نگین سبز سلامت محله

 

فضای سالن برای زنگ ورزش دانش‌آموزان

مینی‌بوس کِرِم‌رنگ تازه از راه می‌رسد و پسر‌های نوجوان با شوق و اشتیاق، خود را با توپ‌هایی در دست به سالن می‌رسانند. یک‌ساعت تمرین فوتبال دارند و همین آن‌ها را سر ذوق آورده است. هنوز همه آن‌ها به سالن نرسیده‌اند، اما صدای هیاهو و جیغشان به بیرون می‌رسد.

اگر این سالن در بولوار امیریه نبود، برای زنگ‌های ورزش بچه‌ها به مشکل می‌خوردیم

ایمان حجازی معلم ورزش دبستان غیرانتفاعی است و از خیابان امیریه‌۶ همراه دانش‌آموزان به اینجا آمده است. او می‌گوید: اگر این سالن در بولوار امیریه نبود، برای زنگ‌های ورزش بچه‌ها به مشکل می‌خوردیم. مدارس غیردولتی کوچک است و معمولا حیاط مناسب ندارد.

روز‌های زوج از صبح تا ظهر سالن با قیمتی مناسب در‌اختیار مدرسه است و بچه‌ها را برای ورزش به اینجا می‌آوریم. خوشبختانه اجاره سالن نسبت‌به سالن‌های خصوصی بسیار مناسب است و دیگر مدارس غیر‌دولتی این محدوده هم از این سالن استفاده می‌کنند و بین مدارس پرطرفدار است.

 

بچه هیئتی‌های ورزشکار

سید‌حمید افضلی از مربیان والیبال و ورزش‌های رزمی این مجموعه است. پنج‌سالی می‌شود که مربی است و شانزده‌سال سابقه ورزشی دارد. او از ساکنان همین خیابان است و در هفته سه جلسه کلاس دارد. بیشتر شاگردان او اعضای هیئتی هستند که پدر و برادر بزرگ‌ترش در محله راه انداختند.

او می‌گوید: سالن شهید‌آراسته فضای مناسبی برای ورزش نوجوانان و جوانان اینجا مهیا کرد. البته سالن کوچک است و وسایل ورزشی و تمرینی مناسبی ندارد؛ با‌وجوداین بچه‌ها برای تمرین با اشتیاق سر کلاس حاضر می‌شوند و خیلی جدی تمرین می‌کنند.

 

به مجموعه‌های ورزشی بیشتری نیاز است

سالن‌های تشکی طبقه بالا هستند و سقفشان کمی کوتاه است. اتاق بزرگ‌تر مخصوص مربیانی است که ثبت‌نامی بیشتری دارند. کف سالن‌ها تاتامی دارد، اما خبری از آینه نیست. دو کیسه بوکس و میت هم انتهای سالن برای رشته‌های رزمی دیده می‌شود. خانم‌ها مشغول انجام تمرینات ایروبیک هستند. تنها وسیله ورزشی استپ است و وسیله تمرینی دیگری ندارند.

سپیده رضایی، مربی این رشته، هشت‌سالی می‌شود که با شهرداری همکاری می‌کند و کارش را با آموزش در سالن شهدای شهرداری در خیابان اقدسیه شروع کرده و به‌دلیل زیاد‌بودن تعداد شاگردان هفت‌ماهی است که به اینجا آمده و کلاس این سالن را هم راه‌انداخته است.

او می‌گوید: مجتمع‌سازی در محدوده الهیه زیاد است و بیشتر ساکنان آن جوان هستند. باوجود فعالیت سالن شهدای شهرداری، این محدوده باز هم به مجموعه ورزشی نیاز دارد. هزینه سالن‌های خصوصی زیاد است و همین باعث شده سالن‌های دولتی ثبت‌نامی بیشتری داشته باشد.

سالن شهید‌آراسته خوب است، اما به امکانات و وسایل ورزشی بیشتری نیاز دارد. نبود آینه، آموزش را برای مربیان ورزش‌های تشکی سخت می‌کند. اینجا وسایلی همچون چوب و دمبل نداریم و خانم‌ها دسته تی و بطری پر‌شده با شن همراه خود دارند.

 

درخواست تجهیز سالن

الهه کریمی از شاگردان این کلاس است و می‌گوید: از وقتی سالن اینجا راه افتاد، رفت‌وآمد برای ما راحت‌تر شد. خانه ما همین‌جاست و وقتی برای کلاس ایروبیک به سالن شهدای شهرداری می‌رفتم، مسیر خیلی دور بود.

اینجا برای ما مناسب‌تر است، ولی متأسفانه کمبود وسایل ورزشی، کار را برای مربیان سخت کرده است. تاتامی سالن هم قدیمی و کهنه است. با اینکه روزانه تمیز می‌شود، آلودگی به آن نفوذ کرده است و به تعویض نیاز دارد.

مائده مالکی، از ساکنان یکی از مجتمع‌های اینجا، هر‌روز برای ورزش به سالن می‌آید و از شهریه کلاس‌ها رضایت دارد و حال خوب و روحیه مناسب را مدیون همین ورزش می‌داند و می‌گوید: ورزش از الزامات زندگی روزانه است و همه باید یک ساعت ورزش کنند تا جسمی سالم داشته باشند. تنها خواسته ورزشکاران اینجا هم تکمیل امکانات ورزشی مجموعه است.

تجهیز و تعمیر تا پایان سال

سید‌اسماعیل موسوی، مدیر سالن‌های شهرداری منطقه، از استقبال زیاد شهروندان منطقه از سالن شهید‌آراسته می‌گوید و توضیح می‌دهد: با‌توجه‌به کمبود سالن‌های ورزشی در الهیه به‌ویژه بولوار امیریه، سالن بحران شهید‌حسین آراسته برای ورزش در‌نظر گرفته شد تا شهروندان و ساکنان این محدوده بتوانند در شرایط غیربحرانی از آن استفاده کنند.

مخاطبان بسیاری از رشته‌های توپی و تشکی از سالن استقبال کردند و ماهانه حدود چهارصدورزشکار از این فضا استفاده می‌کنند. از‌طرفی مدارس غیردولتی که حیاط و فضای مناسبی برای ورزش ندارند، از اینجا برای زنگ‌های ورزش استفاده می‌کنند.

کمبود‌های سالن‌های ورزشی شهرداری نیز طی نامه به معاونت سلامت و تربیت بدنی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اعلام شده است و بعد از تأمین اعتبار تا پایان سال تجهیز و تعمیر می‌شوند.


ورزش صبحگاهی در بوستان اقاقیا

نمای بیرونی سالن سرتاسر سبز است و کنار بوستان اقاقیا قرار دارد. وجود این فضای ورزشی و بوستان، حال و هوای معبر را تغییر داده است و اهالی با قدم‌زدن در این بوستان و دورهمی در اینجا حال و هوایشان عوض می‌شود. خود بوستان اقاقیا محلی برای ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی ساکنان است.

بخشی از فضای بوستان را که در حاشیه سالن قرار دارد، برای بازی‌های گروهی کودکان آماده کرده‌اند. روی زمین، طرح بازی مارپله، دوز، منچ و سایر بازی‌ها را کشیده‌اند.

دو میز تنیس روی میز هم اینجا نصب شده است که علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. تعدادی از پیرمرد‌ها و بازنشستگان همین مجتمع‌ها هر‌روز اینجا به پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی مشغول می‌شوند و سرحال و پر‌انرژی به خانه برمی‌گردند.

* این گزارش پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۶ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر